28-12-2014 Dag3: Phnom Penh - Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Susan Pijls - WaarBenJij.nu 28-12-2014 Dag3: Phnom Penh - Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Susan Pijls - WaarBenJij.nu

28-12-2014 Dag3: Phnom Penh - Cambodja

Door: Susan Pijls

Blijf op de hoogte en volg Susan

28 December 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

28-12 dag 3:
Om 7:30 uur opgestaan en bij een tentje naast m'n hostel ontbeten. Loempia's dus echt ontbijt was t niet maarja. En natuurlijk weer een kokosnoot leeg gedronken. Daarna bij m'n hostel de tukt tuk gepakt naar de Tuol Sleng gevangenis ofwel S-21 (Security section 21). Dit gebouw was een school die tijdens het regime van Pol Pot (de leider van de Rode Khmer ofwel Khmer Rouge) als gevangenis gebruikt werd. Helaas waren de gidsen "op", dus ik moest t zonder doen. Er waren 4 gebouwen. 2 werden voornamelijk gebruikt voor t folteren/mishandelen van mensen zodat ze een bekentenis af zouden leggen (van iets dat ze niet gedaan hadden). Pol Pot pakte iedereen op waarvan hij t idee had dat hij/zij zijn plannen zou kunnen of willen dwarsbomen. Toen hij aan de macht kwam en Phnom Penh binnen viel verjoeg hij iedereen naar het platteland. Binnen 3 dagen was Phnom Penh leeg (een spook stad). De mensen moesten op t land gaan werken. Ook de stedelingen die dit nog nooit gedaan hadden. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, zonder pauze en met weinig tot niets te eten. Hier stierven al veel mensen door honger, uitputting en ziekte. Als ze ook maar iets verkeerd deden werden zij (en vaak hun hele familie) naar S-21 gebracht. Van daaruit werden ze na hun bekentenis uiteindelijk naar de killing fields over gebracht om vermoord te worden (als dat tijdens de foltering nog niet gebeurd was). Echt afschuwelijk gewoon en je kunt er niet rondlopen zonder af en toe stiekem een traantje weg te pinken. In de andere 2 gebouwen waren allemaal kleine cellen gemaakt. Van 1 bij 2 meter. In t ene gebouw waren ze van steen in de andere van hout. Overal (in de cellen én folterkamers zag je stalen kistjes. Dit waren de "wc's". Er zijn maar 7 mensen levend uit die gevangenis gekomen, waarvan er 1 man daar ook meestal aanwezig is.
Nadat ik bij de gevangenis weg ging heb ik me bij de Russian market af laten zetten. Daar ff rondgelopen, maar ik was t al snel beu. Het is nl een hele grote soort van hal (maar dan zonder buitenmuren) waar iedereen z'n waar verkoopt. Het is dus een doolhof van hutje mutje op elkaar gepakte stalletjes en als je je oog op iets laat vallen staat er meteen iemand bij om t je aan te smeren. Heel irritant. Er waren ook eetstalletjes. Dat zag er erg goed uit, maar helaas zaten ze propvol. Trouwens als er in zo'n hal brand uitbreekt, dan is je overlevingskans niet groot. Allemaal brandbare spullen en 1 groot doolhof. Ik had t wel gezien dus. Snel weer een tuk tuk geregeld die me naar het zusje van mijn hostel bracht omdat daar een zwembad was. Eerst gelunched en daarna lekker gezwommen en een beetje gezond (maar helaas niet echt verkleurd). Daarna met de tuk tuk terug naar mijn eigen hostel. In de buurt wat gegeten. Er zat een Hollands stelletje naast me. Daar nog ff mee gekletst. En lekker m'n bed in gedoken. Een paar keer wakker geworden van een absurt harde boer van een meid die naast me lag te slapen. Ik had gewoon plaatsvervangende schaamte. Ik schrok er gewoon wakker van terwijl ik notabene oordoppen in had. Heel apart.

  • 05 Januari 2015 - 22:06

    Gerard:

    Hallo Susan.
    Ik kan me heel goed voorstellen wat voor een indruk dat zo'n excursie op je maakt. Ik had dat ook bij de verschillende concentratie kampen van de 2e wereldoorlog die ik bezocht hebt. Verder een heel mooi en duidelijk verslag wat goed weg leest. Ik kan me heel goed inbeelden wat je allemaal ziet en mee maakt. Super.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susan

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 17922

Voorgaande reizen:

26 December 2014 - 02 Januari 2015

Cambodja, Laos, Birma

Landen bezocht: