30-12-2014 Dag 5: 4000 islands (Don Det) - Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Susan Pijls - WaarBenJij.nu 30-12-2014 Dag 5: 4000 islands (Don Det) - Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Susan Pijls - WaarBenJij.nu

30-12-2014 Dag 5: 4000 islands (Don Det) - Laos

Door: Susan Pijls

Blijf op de hoogte en volg Susan

30 December 2014 | Laos, Don Det Tok

30-12-2014 dag 5:
Phnom Penh naar 4000 islands Laos

Om 5:45 uur opgestaan, want om 6:15 uur zou ik opgepikt worden om naar het busstation te gaan van waaruit de bus naar 4000 islands (Laos) zou vertrekken. Bij t busstation aangekomen bleek de bus in een staat van ontbinding te zijn. Hij zat van binnen en buiten ook helemaal onder t rode zand. Er zaten 3 of 4 verschillende soorten stoelen in en waar de chauffeur zat was het ook vergane glorie. Ben helaas vergeten foto's te maken. Het was een bus uit Thailand die daar afgekeurd was en in Cambodja een 2e leven kreeg. Er stond VIP op, maar dat stond mss voor Very Irresponsible Persontransport ofzoiets. Voordat we vertrokken had ik al kennis gemaakt met een Duits stel Christian en Maxi.
Het waren echt 2 leukerds. Ze gingen ook naar 4000 islands. In eerste instantie verliep de bus trip voorspoedig. Echter na de 2e stop ging de versnelling niet meer in de achteruit, dus konden we niet weg. Ze hebben daar dan ook niet zoiets van we zullen t ff melden, dus iedereen was aan t wachten totdat t zó lang duurde dat we gingen kijken en vragen wat er aan de hand was.
Ik denk dat we na een half uur ofzo weer verder konden. We kwamen regelmatig op stukken onverharde weg. Die waren zo stoffig dat het in de bus 1 grote stofwolk was. Nu snapte ik ook hoe die bus er zo uit zag bij vertrek. Schoonmaken had totaal geen zin. Jammer dat je op de foto de stof zelf niet echt kunt zien.
Toen we in de middle of nowhere waren op een stuk onverharde weg, stopte de bus er weer mee. Na een kwartiertje hadden ze 'm gelukkig weer aan de praat. We kregen formulieren voor de visumaanvraag bij de grens. Invullen ging bijna niet door t gehobbel en geknots. We moesten ons paspoort en een pasfoto inleveren en geld betalen. $35,- voor t visum en $8,- corruption money. Dat is daar standaard, maar als ik t in Nederland had geregeld was ik over de €100,- kwijt geweest, dus ik was blij dat ik t hier gedaan had. Om ongeveer 19 uur waren we bij de grens. Daar moesten we wachten totdat die man de visums geregeld had. Nadat we de grens overgelopen waren moesten we onze tassen uit de bus halen en op het dak van een soort mini gooien. Gelukkig waren er een aantal mannen zo aardig om die taak op zich te nemen. Iedereen stapte in voor een gezellig ritje naar de ferrie. Daar aangekomen moesten we eerst Kip pinnen, want op t eiland was dat veel duurder. Daarna konden we eindelijk met de ferrie (wat gewoon 2 longtail bootjes waren) naar Don Det. Ik zou met een Duitse jongen Jullian naar de sunrise kant lopen om accommodatie te zoeken. Hij wilde graag naar Paradise bungalows, maar daar was er nog maar 1 vrij. Hij liet z'n spullen daar waarna we voor mij op zoek gingen. We vonden al snel iets. Hetzelfde idee bungalow alleen van andere eigenaren. Nadat ik m'n spullen gedumpt had zijn we gaan eten (het was inmiddels al 22:00 uur geweest. Dus na t eten zijn we dan ook meteen naar onze bungalow gegaan, want we waren op van t reizen.